Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kütus kuumutas hinnatõusu

    Hinnatõusu üks põhitegijaid on kütus.Foto: Rauno Volmar, Scanpix
    „Sel sügisel on meil hinnad igal pool tõusnud,“ tunnistas kaugkütet pakkuva Utilitas Eesti juhatuse liige Andres Veske. Ta möönab, et hinnatõus on piirkonniti erinev, kuid ettevõtte põhiturul Tallinnas on kaugkütte tasu tõstetud juba kaks korda.
    „Tõstsime septembris ja oktoobris, kuid novembris me hinda ei tõsta. Sellegipoolest on hind kahe tõusu koosmõjul kasvanud 7 protsenti,“ nentis Veske.
    Sellest tulenevalt peavad Veske arvutuste kohaselt kahetoalise korteri omanikud hakkama maksma 5 kuni 6 eurot kuus rohkem. „See praeguses majanduskeskkonnas väga valusalt ei löö,“ leidis Veske.
    Utilitase juhi hinnangul on tarbijad küttehindade tõusule reageerinud üsna rahulikult. „Kuna kõik hinnad kasvavad, siis pole klientidelt negatiivset tagasisidet tulnud,“ ütles Veske.
    Kodusoojuse kallinemine pole nii tuntav
    Ta märkis, et kaugkütte puhul ei tunneta kliendid hinnatõusu nii valusalt, kuna tegemist on suhteliselt väikese kuluartikliga. „Kütuste hinna tõus on kasvatanud üldiselt väljaminekuid, kuid kaugkütte osakaal pole suur, ehk kuskil 3–4 protsenti, mis jääb märkimisväärselt alla isegi sidekulude hindadele,“ täpsustas Veske.
    Diisli ja bensiini 20protsendine hinnatõus on valusalt löönud transpordisektorit, aga kütuse hinna kiire kasv tõstnud Veske sõnul ka kaugküttefirmade sisendkulusid.
    „Puit on väga väga kalliks läinud," lisas ta. "Meie näeme aasta algusest kuni 20protsendist hinnatõusu.“
    Kaugkütjatele läheb tema sõnul korda gaasi, põlevkiviõli ja CO2 kvoodi hind. Veske avaldas lootust, et vähemalt sel sügisel enam hindu tõstma ei pea. „Põlevkiviõli hind on küll siin tõusnud, kuid gaasi ja CO2 hind on peatunud,“ selgitas Veske.
    Ta tunnistas, et Utilitas on sisendhindade kasvamist vaadanud mureliku pilguga. „Meil oli juba avaldus konkurentsiametile valmis, et peaks hind tõstma hakama, kuid võtsime taotluse tagasi, sest hinnatõusuks polnud põhjust,“ ütles Veske novembri kohta ja avaldas lootust, et järgmisel sügisel saame rääkida juba langevatest hindadest.
    Rahvas otsustab kommertsliinide saatuse
    Langevaid hindu ei saa aga loota reisijateveol. Peaasjalikult linnadevahelisi kommertsliine teenindava MK Autobussi juhatuse liikme Margus Korka sõnul otsustas ettevõte just eile, et piletihinnad lähevad korrigeerimisele.
    „Praegu ei oska me veel hinnatõusu prognoosida, sest võrdleme tänavusi reisijate numbreid eelmiste aastatega,“ selgitas Korka. Teisalt nentis ta, et hindu tõstes tuleb alati arvestada konkurentidega.
    Peale küttehindade ralli on Korka sõnul üldse reisijateveo turul praegu segased ajad. „Tasuta transport maakondades on mõnevõrra mõjutanud reisijate arvu tasulistel kommertsliinidel,“ möönis Korka.
    Tema hinnangul on kommertsliinide reisijate arv vähenenud Ida-Virumaa ja Kagu-Eesti maakondi läbivatel liinidel. „Praegu me veel ei torma ühtegi liini sulgema ja pigem vaatame, mida rahvas otsustab,“ ütles Korka, kelle sõnul jäädakse praegu ootama eelkõige neljanda kvartali tulemusi.
    Tihe konkurents tekitab kahjumit
    Kaubavedude sektoris Võru Transi juhi Hanno Järve sõnul hinnatõusu näha pole. „Tihe konkurents transporditurul hoiab teenuse hinnad paigal,“ kinnitas Järve.
    Seega kui kütusehinnad tõusevad viiendiku võrra, siis jääb Järve sõnul veofirmadel lihtsalt raha vähemaks. „Üldine hinnatase on paika pandud ja mina ei näe, et see hakkaks lähiajal muutuma,“ möönis Võru Transi juht.

    Tarbijahinnaindeksit mõjutas oktoobris enim transport

    Tarbijahinnaindeks tõusis oli 2018. aasta oktoobris võrreldes eelmise aasta oktoobriga 4,4%, teatas statistikaamet. Viimati oli tõus nii kiire 2012. aasta märtsis
    2017. aasta oktoobriga võrreldes mõjutas tarbijahinnaindeksit enim transport, mis andis kogutõusust ligi kolmandiku. Kolmveerandi sellest andsid 20,1% kallinenud bensiin ning 20,4% kallinenud diislikütus.
    Elekter, soojusenergia ja küte andsid indeksi kogutõusust ligi viiendiku. Eelmise aasta oktoobriga võrreldes on kodudesse jõudnud elekter kallinenud 11,7%, tahkekütused 24,5%, soojusenergia 3,4% ja gaas 8,9%.
    Kaubad olid 2017. aasta oktoobriga võrreldes 3,7% ja teenused 5,7% kallimad. Kaupade ja teenuste administratiivselt reguleeritavad hinnad on eelmise aasta oktoobriga võrreldes tõusnud 9,1% ja mittereguleeritavad hinnad 3,1%.

    Järgmisel aastal võtab hinnatõus tempot maha

    Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna analüütik Kristjan Pungas märkis, et oktoobris saavutati viimase kuue aasta kõrgeim tase nii Eestis kui ka euroalal laiemalt.

    „Valdavalt on selle taga kiirelt tõusnud naftahinnad, mis kerkisid oktoobri alguses nelja aasta kõrgeimale tasemele – 85 dollarini barreli kohta – Iraanile kehtestatud sanktsioonide mõjul,“ selgitas Pungas. „Eestis oli hinnatõus laiapõhjalisem, sest lisaks naftale on hindu kergitanud ka teised energiatooted nagu elekter, küttepuud ning alanud küttehooaja algusest ka kaugkütte kallinemine Tallinnas.“
    Pungas toob põhjusena ära ka maksumeetmed.
    Rahandusministeeriumi hinnangul jääb oktoobri 4,4protsendiline inflatsioon aasta kõrgeimaks.
    Swedbank ennustab hinnatõusu aeglustumist ka järgmiseks aastaks, siis jääb see alla 3%, kuna energia hinnatõus peatub ja alkoholi aktsiisitõus jäetakse suure tõenäosusega ära.
    Hinnatõus küündib sel aastal üle 3%, see on umbes samapalju kui eelmisel aastal, ütles panga pressiteates Swedbanki vanemökonomist Liis Elmik. "Erinevatest kaubagruppidest panustavad hinnatõusu eelkõige sundkulutused: eluase, toit, transport. Lisaks mõjutab hinnaindeksit alkoholi ja tubaka kallinemine," selgitas ta.
    Kiirest hinnatõusust hoolimata leiab Elmik, et töötajate elatustase paraneb – keskmine brutopalk kasvab hindadest ligikaudu kaks korda kiiremini. 2018. aastal tõuseb keskmine brutopalk Swedbanki hinnangul ligi 7% ja 2019. aastal umbes 6%. Hindadega korrigeeritud ehk niinimetatud reaalne netopalk tõuseb Swedbanki hinnangul sel aastal tänu tulumaksuvaba miinimumi tõusule umbes kümnendiku võrra ja järgmisel aastal oluliselt vähem, umbes 2%.
    Eesti Panga ökonomisti Sulev Perti sõnul vähendab edasist tarbijahindade survet see, et nafta hind maailmaturul on pööranud langusse. Samal ajal on jõulisemalt hakanud hindu kergitama teenuste kallinemine, mis ulatus oktoobris ligi 5 protsendini. „Osa teenuste kallinemisest tuleneb transpordi, eelkõige lennupiletite suurest hinnakõikumisest,“ märkis ta.
    Kiire palgakasv on Eesti Panga hinnangul mõjutanud ka teenuste hindu. Tööjõupuudus teenuste sektoris on ettevõtete hinnangul praegu sama suur kui kümne aasta taguse majandusbuumi ajal ja on muutunud palgasurvete allikaks. 2018. aasta keskmine tarbijahindade kasv kujuneb kiireks ja ületab 3%, leiab keskpank.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Kaks pangaaktsiat Buffetti portfellist, mida 1000 euro eest osta ning igavesti hoida
Warren Buffett on vist suur pangaaktsiate fänn, kuna tema varahaldusettevõttel Berkshire Hathawayl on mitu investeeringut finantssektoris.
Warren Buffett on vist suur pangaaktsiate fänn, kuna tema varahaldusettevõttel Berkshire Hathawayl on mitu investeeringut finantssektoris.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Eesti parima juhi tiitli võitis ambitsioonikas IT-ettevõtja
Täna kuulutati Eesti parimaks juhiks IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omanik ja juhatuse esimees Ivo Suursoo.
Täna kuulutati Eesti parimaks juhiks IT-ettevõtja, OIXIO Groupi omanik ja juhatuse esimees Ivo Suursoo.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Otseülekanne Pärnust: parim juht küsitleb mantlipärijaid
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Koondamiste kõrval palkab mõni ettevõte sadu töötajaid. “Hea aeg laienemiseks”
Kui tööstus- ja ehitussektori raskuste mõjul paisus töötute arv esimeses kvartalis aastaga pea 20 000 võrra, siis mõned Eesti ettevõtjad on sama ajaga juurde palganud sadu inimesi.Tööpuudus kerkis esimeses kvartalis 7,8 protsendini. Viimati oli tööpuudus nii kõrge koroonaviiruse esimese laine ajal 2020. aastal, teatas Swedbanki vanemökonomist Liis Elmik.
Kui tööstus- ja ehitussektori raskuste mõjul paisus töötute arv esimeses kvartalis aastaga pea 20 000 võrra, siis mõned Eesti ettevõtjad on sama ajaga juurde palganud sadu inimesi.Tööpuudus kerkis esimeses kvartalis 7,8 protsendini. Viimati oli tööpuudus nii kõrge koroonaviiruse esimese laine ajal 2020. aastal, teatas Swedbanki vanemökonomist Liis Elmik.