Eestiski on aktiivne elektriautode huviliste seltskond ning nagu mujal, ei saa ka selles grupis ei üle ega ümber küsimusest, kui suur on mingi auto sõiduulatus ja aku mahutavus ning kui palju aku mahutavusest pärast pikemat kasutust alles on. Tõsi on see, et vanematel elektriautodel, eriti taksodena sadu tuhandeid läbi sõitnud esimese põlvkonna Leafide sõiduulatus on tublisti kukkunud.

Pea kõigil tehnoloogia kasutajatel on kogemus omast taskust võtta, et juba paariaastase kasutuse järel on seadme aku vastupidavus kehvapoolne. Ja seetõttu laiendatakse see kogemus ka elektriautonduse ja elektriautode akudele.

Kuid elektriautode maailmas ei ole see kogemus pädev ning kuulujutud akude enneaegsest surmast ei vasta reeglina tõele, kirjutas IltaSanomat.

Praktikas on elektriautode akud disainitud ja konstrueeritud selliselt, et need peavad olulise kaota vastu kogu auto elukaare ning isegi pärast auto elutee lõppemist on neis veel piisavalt kapatsiteeti, et muudes kasutustes tegevust jätkata. Ehk siis tegelikkus on mobiilseadmetest oluliselt erinev.

Näiteks Hyundai täiselektriliste ja hübriidide kõrgepingeaku garantii on kaheksa aastad või 200 000 km ning Soomes ei ole seni veel esinenud ühtegi juhtu, kus mõni selline aku või selle eraldiseisvaid mooduleid oleks pidanud välja vahetama.

Elektriautode akud ei ole (jällegi erinevalt mobiiltelefonidest) üks terviklik tükk vaid see koosneb paljudest moodulitest, mida saab vajaduse korral parandada või vahetada ka ükshaaval. Seega on vale ka see kõlakas, et vähimgi viga rikub kogu elektriauto akusüsteemi ehk selle kalleima osa.

Akumoodulite vahetus on küll väga suur töö, sest hästikaitstud akude komplekt tuleb eemaldada. Aga see töö on siiski odavam, kui kogu akusüsteemi vahetus. Küll aga ütleb vähemalt Hyundai siinkohal, et kasutaja ei pea üldse akunduse pärast muretsema, sest pikk garantii tagab muretuse.

Kuigi elektriautode ja hübriidide akud on sisuliselt hooldusvabad ning muresid nendega ei ole, siis saab auto omanik õigete kasutusvõtetega aku eluiga veelgi pikendada. Akud vananevad kiiremini, kui kasutatakse pidevalt ainult kiirlaadimist, mitte tavalaadimist.

Rusikareegel on see, et mida aeglasemalt autot laetakse, seda parem see on aku kestvusele. Parim kompromiss laadimiskiiruse ja aku vananemise seisukohalt on sõltuvalt autost ca 6-8 kW võimsusega laadijad ehk tavaline AC laadimine. Kiirlaadijate laadimisvõimsused on Eestis alates 22 kW-st ning mujal maailmas ületavad isegi 100 kW laadimisvõimsuse piiri.

Teine asi on see, et autot ei tohi lasta täiesti tühjaks ning jätta peaaegu tühja akuga seisma, sest pika aja jooksul tühjeneb aku ka seistes.

Meie talved on sellised, mis hooajal aku mahutavust piiravad, aga see on pigem kasutusmugavuse küsimus, leiavad mõned allikad.

Kui auto enda elukaar lõpeb, siis jätkub selle elu näiteks energialadudes. Nii Hyundai kui Nissan teevad koostööd energiaettevõtetega, mis autodest välja võetud akusid edukalt edasi kasutavad. Eestis näiteks mõtiskleb Elektritakso selles suunas, et vanu elektritautode akusid kasutada näiteks päikeseenergia salvestamiseks.

Seega, õige kasutuse korral ei peaks ühelgi elektriauto omanikul auto eluea jooksul akuga probleeme olema ja kui mingi viga esinebki, siis katab selle mure enamasti garantii. Ja aku eluiga ei lõpe koos autoga - akudele on hulk kasutusvõimalusi ka väljaspool autot.